رشد شخصیت کودک

آموزش مورد نیاز رشد شخصیت کودک زیر ۶ سال

کودک از طریق تجربه و لمس  اشیائ محیط اطراف خود ارتباط بر قرار می کند و در پی کنجکاوی ذاتی و کودکانه خود تعاملی موثر و مفید برای رشد در محیط اطراف به جستجو و کاوش می پردازد . در این کاوش که به صورت ذاتی در نهاد اوست در پی کسب تجربه های اولیه و تثبیت آنها در ذهن و تطبیق آن با عناصر جدید در دنیای خود شروع به ثبت و یادگیری می نماید . هر چه کنجکاوی وی در این بستر زیادتر و هر چه محرکات محیطی فراوان تر ، موجبات رشد و پرورش و تعامل و تعالی او بیشتر فراهم می گردد . در اینصورت آموزش مورد نیاز رشد شخصیت کودک زیر ۶ سال توجه خاصی در نگاه والدین دارد .

سالهای اولیه زندگی هر فرد مهمترین بخش از دوران زندگی اوست ، دورانی که در پرورش رشد و شخصبت فردی و اجتماعی او سهم بسزایی دارد . ما در مکتب آبی آموزش هدفمند به نوگلان ایران سرزمین سرمشق آموزش در سال های پیش رو قرار داده ایم . با ما همراه باشید !!!

در این دوره حساس که غالبا بادگیری از طریق مشاهده و آموزش غیر مستقیم در کودک اتفاق می افتد مرحله ای نوین برای اوست و برای ورود به دنیای با محرکات بیشتر هموار می گزدد که با استفاده از تجربیات قبلی خود به کاووشی تاثیر گدار تر می پردازد.

افزایش تعداد والدین شاغل در پی وصعیت اقتصادی نامناسب حاکم بر جوامع ، عدم آگاهی والدین از اهمیت و ضرورت این دوران مهم رشد ، فقدان یا نبود وسایل آموزشی ، و کمک آموزشی ، عدم اطلاع والدین از سرمایه گداری و برنامه ریزی برای این دوران حساس رشدی که ریر بنای اساسی کلیه فعالیتها و مهارت های سال های دیگر را بنا می کند و وهزاران دلیل دیگر . شاید از پیشروی او و وارد شدن کودک به مرحله دیگر زشد جلو گیری کند .

در این میان سهم مرکز یا مراکزی که با تایید مراجع ذیصلاح با اخذ مجوز های مربوطه وارد این مسیر مهم اما پر از مانع می شوند چیست ؟
تا چه حد این مراکز می توانند همراه کودک در این مسیر باشند ؟ وقتی حتی خود والدین اطلاعی از این پروسه ندارند چگونه متولیان این مراکز خانوده ها را برای ادامه مسیر درست مجاب می نمایند و صد البته نحوه مجاب کردن اولیا نیز مرحله سخت تری خواهد بود .

نوع نگاه مرکز به کودک چیست ؟ آیا نگاه کاملا مادی یا براساس یه ایده و فکر انسان دوستانه شکل گرفته ؟ آیا صرفا هدف مرکز مادیات و مسائل مادی ست ؟ یا نه نوع نگرش ، نگرشی انسانی به کودک به عنوان موجودی نو با اثر نو در جهان هستی ؟ و آیا در مورد حضور کودک و ساعت حضور کودک در مرکز فکری اندیشیده شده ؟ در تمام ساعت حصور چه اتفاقی قرار است بیافتد ؟ ساعت زیاد حضور کودک چه تاثیر مخربی در روند تربیتی او ایجاد می کند.
آیا حود مهد کودک باعث عمق یافتن فاصله بین پدر و مادر و کودک نیست ؟ بهترین ساعت موثر کدام ساعت وبه چه مدت است ؟

حتی در خیلی از مراکز ، ساعات زیادی ، کودک بی هدف و صرفا به خاطر‌ این که از محیط خاته دور نگه داشته شود با مبالغ هنگفت نگهداری می شود که این خود جای سوال دارد !!

مراکز اقدام به تشویق والدین یا در واقع اجبار به نگهداری در ساعات زیاد به عنوان کلاسهای فوق برنانه و یا حتی ساعات مهمانی والدین می نمایند

نمی دانم این مولد ناخوانده به زور آورده شده تا چه حد مورد بی مهری باید واقع شود .

سعی شده در این متن به اهداف صروری که باید مورد توجه قرار گیرد اشاره کوتاهی داشته باشیم.

اهداف آموزشی که باید در مراکز آموزشی مورد توجه قرار گیرد .

  • نگهداری با اهداف خاص پیش بینی شده آموزشی بر اساس نیازهای هر گروه سنی با توجه به ویژگی هر مرحله از رشد .

  • آگاهی والدین از دوران رشد کودک و اهمیت و نقش این دوره حساس از یادگیری.

  • پرورش سلامت جسمی و مهارت های حرکتی.

  •  پرورش عادات بهداشتی.

  •  تشکیل مهارت های پایه.

  • پرورش نگرش های اجتماعی در کودک و خانواده او.

  •  پرورش و پختگی عاطفی از طریق راهنمایی کودک برای شناخت و کنترل احساس و عواطف.

     بر گزاری کار گاه های آموزشی والدین متناسب با سن رشد کودک.
    در دوره های مختلف.

  •  نوع نگرش به کودک از مادی به انسانی تعییر یابد که در پی تغییر این نگرش سرمایه واقعی کودکان هستند که در آینده نزدیک ، سرمایه ملی هر کشوری خواهند بود.

  •  آموزش مربیان متخصص و دوره دیده و آشنا به روش های تربیتی.

  •  لزوم حضور مشاوران زبده برای پاسخ گویی به سوالات اولیا.

  • توجه به تفاوت های فردی کودکان و وجود برنامه متناسب برای کودکان با ویزگی خاص.

  • تقویت خلاقیت

  • تقویت رشد کلامی

لزوم وجود مراکز که بر اساس نیاز های اساسی این دوره کوتاه اما تاثیر گذار در روند رشدی تاکید دارند را در فراهم نمودن یک بستر مناسب و حتی از انواع محرکات برای رشد تمام ابعاد وجودی جسمی و روحی ضروری به نطر می رسد.

 

امیدواریم تا توانسته باشیم راهنمایی در خصوص انتخاب مرکز آموزشی مناسب جهت رشد و آموزش کودک شما به شما ارائه کرده باشیم .

شما میتوانید نمونه فعالیت های مکتب آبی را در پیج اینستاگرام ما مشاهده فرمایید. 

“در مکتب آبی اصل آموزش بر پایه ی بازی و سرگرمی بنا شده و نقش آن در رشد ذهنی کودکان انکار ناپذیر است”

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

دیدگاه
نام
ایمیل
وبسایت